Meat Challenge

Minden héten random hús + random konyha

MeatChallenge: Seco de pollo

2017. január 30. 22:44 - MeatChallenge

4. hét: Csirkemell + ecuadori konyha

Az olasz konyhánál úgy éreztem kicsit elaludtam és "meatchallenge" ételem nem lett elég olaszos (a ráadás már annál inkább), ezért a 4. héten alapos akartam lenni, bármi is jön. Bájos segítőm hús választásánál elgondolkodtam, vajon tényleg ezt szeretné enni vagy …. ááá inkább le sem írom. Mindenesetre a csirkemellet választotta, ami egy standard étel nálunk, rengetegszer készítettem már, mondhatni rutinom volt benne. És hát ebben nem láttam a kihívást. Ő erre csak annyit mondott (az előző hét karaja után): “Csináld meg finomra ne dumálj!” Igaza volt, hiszen ha a hús nem is, a konyha annál inkább ismeretlen / egzotikus volt. Az eheti nyerő szám a 13 - Ecuador! Így lett ez egy izgalmas hét.
ecuador_nyito_2.jpg

 

Felkészülés és bevásárlás

Szerda - péntek:

Mikor megtudtam melyik konyhát kell ezen a héten elkészítenem egyszerre fogott el az izgatottság és az aggodalom. Ugyanaz a (rossz) érzésem volt, mint a holland konyha esetében, hogy ez egy kicsit alul dokumentált konyha, amiben persze sok finomság van, de csirkés főétel nem lesz. Na hát ez az aggodalmam gyorsan elszállt, mivel a legelső keresés második találata egy kiváló receptes oldal volt, ahol rengeteg jellegzetes ecuadori étel található (http://laylita.com). Végigpörgettem a sok felsorolt ételt, és találtam is kettőt, ami megnyerte a tetszésemet. Az egyiknek erős kínai konyha beütése volt (konkrétan azt olvastam, hogy a helyi kínai éttermekben lehet kapni), ezért egy gyors döntés jött: Seco de pollo, azaz ecuadori csirkepörkölt.

Fura érzésem lett, hogy ilyen gyorsan eldöntöttem mit fogok főzni, ezért még kutattam kicsit, nehogy ismét beleessek az “olasz” hibába. A keresés végül nem hozott új eredményt a kihívás szempontjából, viszont kicsit jobban megismerkedtem az ecuadori ételekkel és találtam néhány igazán finomat / furcsát is: Humitas, Fritada de Chancho, vagy ami egyesek számára már kevésbé befogadható, a Cuy (tengerimalac nyárson megsütve). Nem kérdés, mindegyiket megkóstolnám! Ebből egy fel is került a kívánságlistámra...a végén kiderül melyik az.

Visszatérve a kiválasztott recepthez, átfutottam az alapanyagokat és találtam kettőt, amiről még nem is hallottam (naranjilla/lulo lé, illetve az achiote/annatto örlemény). Eddigi tapasztalataim alapján ez két dolgot jelenthetett: sok keresgélést és sok szervezést. Első utam annak a boltnak a honlapjára vezetett, ahol eddig mindig megtaláltam az ételekhez szükséges nem hétköznapi fűszereket és alapanyagokat. Nem is kellett csalódnom, az achiote/annatto örleményre találatot hozott, így ezt ki is pipálhattam (azt hittem). A másikat vagy nem forgalmazták, vagy rosszul kerestem. Azért ez utóbbinál kibővítettem a keresést (google all), de az összes találat vagy csak leírás volt a növényről vagy egy kertészet honlapja. Szerencsére a recept is megengedő volt és lehetett narancslével helyettesíteni, ezért gyors mérlegelés után elengedtem a naranjilla-t. Hátradőltem a székben és elégedettem konstatáltam, hogy ez könnyű menet lesz.

Szombat:

Reggel felkerekedtem és bájos segítőmmel, valamint legőszintébb kritikusommal elmentünk boltba beszerezni az alapanyagokat és még sok minden mást, ami otthonra kell. Bár már néhány fűszer / alapanyag standard van otthon, de szombatra is vállaltam egy ebéd készítést (1.hét kívánságlista: Chili con carne - Tetovált séf recept), szóval mindenből kellett vennem még, így sikerült végül egy szekérnyi dolgot vásárolni. Viszont porszem került a gépezetbe és több alapanyagot vagy nem vagy nem olyan formában tudtam beszerezni: 1) Petrezselyem: friss helyett szárított (pfff), 2) koriander: friss helyett egész koriander mag és 3) paradicsom: mert krumplit vettem véletlenül (fail). Megjegyzés: Ezen mindenképpen változtatnom kell, mert a friss fűszernövényeket nem lehet teljes értékűen helyettesíteni a szárított formájával, de sajnos eddig még nem találtam meg azt a bizonyos helyet.    

Az általános bevásárlás után még elugrottam a fűszeres boltba, de csalódnom kellett. Nem elég, hogy majdnem kihullott a hajam a parkolóhely keresés miatt, de még a fűszert sem találtam meg. A fűszer, ami - idézet a wikipédiáról - “az orleánfa (Bixa orellana L.) nevű fa terméséből kivont piros színű élelmiszer-adalék. Illata kissé paprikás, egy csipetnyi szerecsendióval, íze kissé édes-paprikás…”. Szombat volt, ideges is voltam...elengedtem. Pirospaprika lesz helyette.

Vasárnap:

A szombati chili con carne egészen finomra sikerült, illetve sok más pozitív dolog is történt még szombaton, ezért kifejezetten jó kedvvel álltam (volna) neki a seco de pollo-nak. De ahogy az lenni szokott, megint hiányzott egy alapanyag, méghozzá a paradicsom, ami a fejemben krumplivá változott. Nem maradhatott el a 15 perces vasárnapi boltköröm…  

Elkészítés

Hozzávalók (4 fő)

  • 1 kg csirkemell (eredeti: mindenféle csirkerész)
  • 2 teáskanál kömény
  • 2 evőkanál pirospaprika (eredeti: achiote vagy annatto őrlemény)
  • 3 evőkanál of oil
  • 1 db nagy vöröshagyma
  • 8 gerezd fokhagyma
  • 3 dcl csirke alaplé
  • 1 narancs leve (1,5 dcl naranjilla / lulo)
  • 5 db paradicsom
  • 3 db kaliforniai paprika
  • Jalapeno paprika (darabolt - ízlés szerint)
  • 1 evőkanál őrölt koriandermag (eredeti 1 csomó friss koriander)
  • 2 evőkanál szárított petrezselyem (eredeti 1 csomó friss petrezselyem)
  • 2 teáskananál őrölt oregánó
  • Só, bors

ecuador_1.jpg

Főzés:

  1. Megpucoltam és nagyobb darabokra szeleteltem a hagymát, a paradicsomot, a fokhagymát, a kaliforniai paprikát és beledobtam őket a turmix gépbe. Mielőtt összedaráltam volna, még hozzáadtam a koriander magot (ledaráltam előtte), a petrezselymet, az oregánót, a narancs levét, a jalapeno paprika darabokat és a csirke alaplevet. Alaposan összedaráltam mindent. (Érdekes, a chili colorado alapanyagokat is össze kellett darálni...)
    ecuador_3.jpg
  2. A csirkehúst nagyobb kockákra vágtam, megforgattam a pirospaprikában és a köményben, sóztam, borsoztam, majd olajon pár perc alatt enyhén barnára pirítottam, vigyázva arra, hogy a pirospaprika nehogy odaégjen.

  3. Mikor a csirke darabok picit megpirultak, hozzáöntöttem a turmixban lévő levet, visszavettem a hőmérsékletet és 75 percig hagytam rotyogni, néha-néha megkevergetve.
    ecuador_4.jpg
  4. Érdemes a csirkehúst kivenni, mikor megfőtt, mert a hús hamarabb kész lesz mint ahogy a lé pörkölt állagúra sűrűsödne és a kevergetés során elkezd szétesni (tapasztalat). Ha ezt az utat választjuk, akkor mielőtt kész lenne az étel még tegyük vissza a húst pár percre és melegen tálaljuk.

  5. Bájos segítőm tanácsát megfogadva az eheti ételhez tarhonyát készítettem köretnek. Az eredeti recept igaz rizst ajánl, de ahhoz most nem volt kedvünk.

 
Összefoglalás (8,5/10 pont):

A hús állaga kiváló lett (nehéz elrontani) és maga az étel összességében nekem nagyon ízlett. 0,5 pontot levontam magamtól azért, mert soha nem adnék magamnak maximális pontot és még 1 pontot mert nem sikerült beszereznem a két ecuadori alapanyagot, illetve mert nem használtam mindenhol friss alapanyagot (petrezselyem, koriander).

Ami felkerül a kívánságlistámra, az….nem a Cuy...hanem a Fritada de Chancho.

Az eheti kihívásban a felkészülés és beszerzés nettó 1,5 órát, az étel elkészítése kb. 2 órát vett igénybe. Az összköltség 2.900 Ft (kb. 1.500 Ft alapanyag + 1.400 Ft hús).

Értékelés:

Bájos segítőm: "Ecuadori konyha...?! Valami csípős, jó fűszeres ételt képzeltem el. A vasárnapi ebéd kellőképp fűszeres, enyhén csípős, összességében nagyon finom, szaftos csirke lett. 9/10"

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://meatchallenge.blog.hu/api/trackback/id/tr1612170060

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása