Meat Challenge

Minden héten random hús + random konyha

MeatChallenge: Csirkés pásztor pite

2017. március 14. 13:38 - MeatChallenge

10.hét: Csirkemell + ír konyha

Először készítettem húsos pitét és azt gondolom nem lett rossz próbálkozás. Kicsit árnyalta a képet, hogy nem a hagyományos húsból kellett elkészítenem, hanem csirkéből, de egy kulináris kísérletezésnek jó volt, még ha pite alatt nem egészen azt kellett érteni, amire elsőre gondoltam. Ezt a hibrid ételt elneveztem “ír csirke-pásztor pásztor pitéjének”.

ir_0.jpg

Felkészülés

Szerda – péntek

Bájos segítőm ismét csirkemellet választott nekem és én már abban a pillanatban éreztem, hogy nem a hús elkészítése lesz a kihívás, hanem a kisorsolt konyhához passzoló étel megtalálása. Amikor végig futottam a listán és láttam, hogy a kidobott szám mellett Írország szerepel, egy pillanatra nagy boldogság fogott el. Az a konyha csak jó lehet, ahol ennyi finom whiskyt készítenek. Azonban gyorsan jött a felismerés és a hideg zuhany. A magam elé képzelt ír tájban nem láttam csirkét. Ahhhh…. Megint egy olyan konyha-hús páros, ami klasszikusan nem illik össze. A rossz érzésem csak erősödött, amikor elkezdtem utána olvasni a tradicionális ír ételeknek. Összegzés: a csirke nem jellemző … nagyon nem jellemző. Helyette inkább bárány- és marhahús. De nem adtam fel, mert korábban is sikerült már passzoló receptet találni, ezért belevetettem magam az internetes recept gyűjtemények, turisztikai oldalak és fórumok mélyébe. Sok-sok keresgélés után sajnos csak egy dolog volt biztos: nincs „hagyományosa ír” csirkés étel (vagy én nem találtam meg). Egy lehetőségem maradt, elkészíteni egy másfajta húsból készülő tradicionális ír étel csirkés verzióját. Nem az igazi, tudom…

Ezzel a „könnyítéssel” ismét átnéztem a recepteket és hosszas gondolkodás után az ír húsos pitére (shepherds’ pie vagy cottage pie) esett a választásom. A két elnevezés között az ételben lévő hús a különbség, mert amíg a shepherds’ pie bárányt, addig a “cottage” pie marhát tartalmaz. Én egy harmadik (nem létező) típust készítettem el, a csirkéset. El is neveztem “Csirke-pásztor pásztor pitéjének”. A húsos pite eredete arra az időszakra (~1700-as évek vége) vezethető vissza, amikor a brit szigeteken a szegényebb rétegek megismerkedtek a krumplival, mint elérhető és olcsó terménnyel. Húsos pite étellel már a kanadai konyhánál is szemeztem, de akkor szűzpecsenye volt a hús, amit vétek lett volna arra elhasználni. Több külföldi és magyar recept is a rendelkezésemre állt, végül ezt a receptet választottam. Azért segítségképpen megnéztem egy népszerű magyar főzős oldal videóját is és a kettőből csináltam egyet.

Szombat

Az alapanyagokban nem volt semmi szokatlan, többségét meg lehet venni bármelyik közepes méretű élelmiszerüzletben. Egy dolgot változtattam a recepten, amit egy kommentben olvastam: vörös bor helyett Guinnesst használtam. Az ír pásztorok kezébe inkább sört tudtam elképzelni, mint vörösbort. (bár a hagyományos receptben sem bor sem sör nem volt). Viszont ezzel a kisebb módosítással sikerült megnehezítenem a dolgomat, mert ezt az egy összetevőt csak a 3. boltban sikerült megvennem. A csirkét ismét a szokásos hentesünknél szereztem be és bő 2 órás késéssel (mily meglepő) neki is álltam az ebédnek (inkább már uzsonna).

Elkészítés

Hozzávalók (4-6 fő)

  • 1 kg csirkemell
  • 2 fej hagyma
  • 3 nagy répa
  • ¼ kg fagyasztott borsó
  • 1 - 1,5 kg krumpli
  • 2 dl Guinness sör
  • 2 dl csirke alaplé
  • 1 evőkanál liszt
  • 3 teáskanál feketebors
  • 2 teáskanál kakukkfű
  • 3 evőkanál sűrített paradicsom
  • 2 teáskanál worcestershire szósz
  • olívaolaj

ir_1.jpg

Elkészítés

  1. A krumplikat meghámoztam és sós vízben elkezdtem főzni őket.

  2. Az apróra vágott hagymát egy nagy edényben megdinszteltem, majd beledobtam a répát és további 6-8 percig pirítottam az egészet.
    ir_2.jpg
  3. Hozzáadtam a kis kockára vágott csirkemellet, majd sóztam, borsoztam és sűrű kevergetés mellett megpirítottam a húst. Mikor a hús megpirult, beleöntöttem a paradicsomszószt, majd további 5 percig pirítottam az egészet. Ezt követően beleszórtam a lisztet és jól elkevertem.

  4. 1-2 perc után beleöntöttem a csirke alaplevet és Guinness sört, illetve hozzáadtam a kakukkfüvet és a worcestershire szószt. Ismét megsóztam és hagytam, hogy a lé pörkölt állagúra sűrűsödjön.

  5. A fagyasztott borsó maradt a legvégére, amit 20 perc után hozzáöntöttem és kb további 30 perc alatt készre főztem.
    ir_3.jpg
  6. Miközben a ragu besűrűsödött, összetörtem a főtt krumplit 1 teáskanál vajjal és egy kis sóval, majd egy habverő segítségével krémes állagú krumplipürét készítettem. A megfelelő állag elérése érdekében egy kis tejet is adtam a püréhez.

  7. Amikor a ragu elkészült egy nagy tepsibe öntöttem, majd a tetején egyenletesen szétterítettem a krumplipürét.
    ir_4.jpg
  8. Az egészet a 200 °C-ra előmelegített sütőbe tettem és kb 30 perc alatt megpirítottam a krumplit a tetején.
    ir_5.jpg

Összegzés (8/10)

Az étel finom lett , bár nem lett olyan különleges, mint amire számítottam. Elkövettem azt a hibát, hogy a ragut nem kóstoltam meg mielőtt a tepsibe öntöttem, ezért nem vettem észre, hogy egy kicsit sótlan. Illetve a kelleténél talán egy kicsivel több borsot tettem bele.

Ami felkerül a kívánságlistámra, az a whisky :-)

Az eheti kihívásban a felkészülés és beszerzés nettó 3 órát, az étel elkészítése kb. 2,5 órát vett igénybe. Az összköltség 2.500 Ft (kb. 1.100 Ft alapanyag + 1.400 Ft hús).

Értékelés:

Bájos segítőm: Első alkalommal találkoztam a "pásztor pitével", kicsit pitésebb állagú ételre számítottam. Lehet, ha nem csirkemell a hús, hanem más állat ledarálva, akkor jobban összeáll. Ízre finom volt, kár hogy nem marhahúst választottam a hét elején. 8/10

2 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://meatchallenge.blog.hu/api/trackback/id/tr612337485

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Étteremkritikus · http://legjobbetterem.blog.hu 2017.03.14. 23:23:58

Szerencsére gomba nem került bele, de azért mégiscsak bárányból vagy marhából az igazi :)

Mr Eggs · http://farmprojekt.blogspot.com/ 2017.03.15. 08:31:21

Ezt egyébként chicken and potato pie nak hívják, igaz abba fehér szósz van. Egy példa:
www.annabelkarmel.com/recipes/chicken-potato-pie/

A chicken dinerre mondható hogy hagyományos, de ez jobb választás vol. Az meglehetősen unalmas.
süti beállítások módosítása