Meat Challenge

Minden héten random hús + random konyha

MeatChallenge: Chili Colorado

2017. január 10. 21:51 - MeatChallenge

1. hét: Marhacomb + mexikói konyha

Első hét, első kihívás. Bájos segítőm kezdésnek a marhacombot jelölte ki nekem, amihez a véletlen szám generátor a 29-es számot dobta ki, így tehát a mexikói konyhával indul el a MeatChallenge. Az első fej vakarásra nem kellett sokat várni.

chile_colorado_illusztracio_2.jpg

Felkészülés és bevásárlás

Kedd:

A marhacomb beazonosítása (vagy éppen leszűkítése) és angol nyelvre adaptálása (elsősorban angol nyelvű receptek között akartam keresgélni) nagyobb feladatot jelentett mint gondoltam.  Rákerestem magyarul és angolul is a marha részeire és rá kellett döbbennem, hogy a „magyar” és az „amerikai”  hentesek máshogy osztják fel a marhát (lásd képek). Itthon a marha comb lehet felsál, fekete- és fehér pecsenye is, míg a tengerentúlon ezt megoldották a “Round” elnevezéssel. A problémát egy angyali sugallatra (köszönöm bájos segítőmnek) sikerült megugranom és mivel itthon a darált húst jellemzően combból kérik, ezért én is ebbe az irányba mentem el.

Adta is magát rögtön a legjellemzőbb és leginkább mexikói (vagy annak tartott) étel, a chilis bab. Találtam is rögtön remek Chili con carne receptet és már éppen hátradőltem volna, amikor kicsit jobban utána olvastam az étel eredetének. Ekkor jött a második fej vakarás és döbbenet: a Chili con carne NEM egy mexikói étel, hanem Texas-i eredetű (lásd: „érdekesség”)... WTF?! Kellett pár perc mire kikecmeregtem a döbbenet okozta gödörből, de végül úgy döntöttem, nem hagyom annyiban és akkor is keresek egy mexikói chili receptet. Nem adom oda az amcsiknak.

Kicsit célzottabban keresve végül találtam két mexikóinak mondott chilit: a Chile Colorado-t (Red chile souce) és a Chile Verde-t (green chile). A két étel között a legnagyobb különbség a chili fajtája, amiből készül és ebből következően az étel színe is. A Colorado fő alapanyaga a piros, míg a Verde-nek zöld chili paprika. A recepteket olvasgatva feltűnt, hogy ebbe a két típusú chilis ételbe nem kell bab, illetve a húst nem darált formában, hanem kockázva teszik bele.  

A zöld színnel nem tudtam megbarátkozni, ezért a választásom a Chile Colorado-ra esett és ehhez a  thedomesticman.com oldalon találtam is egy szimpatikus receptet.

Szerda:

Mikor már azt hittem, hogy a recept kiválasztásával túl vagyok a problémákon, akkor következett az alapanyagok beszerzése. Mindenképpen tartani szerettem volna magam az eredeti recepthez, ezért őrölt chili paprika nem jöhetett szóba, csak az egész szárított.  

A Chile Colorado-hoz  Guajillo, Ancho és Jalapenjo chili paprika szükséges. Elsőre megijedtem ennyi chili után nem fogunk-e lávát köpni, de egy kicsit utána olvasva úgy láttam, hogy ezek nem azok az ízlelő bimbókat felrobbantó fajták (lásd érdekesség).  

A chili paprikákat több webshop-ban is lehet kapni, de a helyzetemet rontotta, hogy január első hete van és a rendelésem vagy nem érkezett volna meg időben vagy a webshop üzemeltető cégek még nem keltek fel a téli álmukból és nem szállítanak. Maradt a személyes vásárlás. Találtam is néhány üzletet Budapesten, ahol lehet egész szárított chili paprikát venni, de csak egy olyan bolt volt, ahol mind a hármat megtaláltam. Átverekedve magam a forgalom és a parkolás nehézségein, hamarosan már a kezemben tartottam a zsákmányt a többi szükséges fűszerrel együtt.

Így már a húson kívül (majdnem) az összes alapanyag megvolt. Hagymáért és húsleves kockáért csütörtökön átugrottam a közelünkben lévő boltba.  

Szombat:

A húst a lehető legfrissebben szerettem volna megvenni, ezért a nagy nap reggelén mentem el a jól bejáratott hentesünkhöz. Kevés fajta állatot tartanak, de azt jó minőségben. Ugyanakkor azon is el kellett gondolkodnom, hogy “extrémebb” húsokhoz találnom kell egy alternatív hentest is. Szerencsére volt marhacomb, úgyhogy pár perc múlva már siettem haza. Szednem kellett  a lábamat nehogy én is és a hús is kockára fagyjak a -10 fokos hidegben.

 

Elkészítés

Hozzávalók (4 fő):

  • 4 csésze (0,9-1 l) marhahús leves alaplé
  • 6 db szárított Guajillo chili paprika  (szár és magok eltávolítva)
  • 3 db szárított Ancho chili paprika (szár és magok eltávolítva)
  • 1 kg marhacomb
  • 1 evőkanál rizsliszt
  • só (½ teáskanál)
  • bors (¼ teáskanál)
  • 2 evőkanál olaj
  • 1/2 közepes fehér hagyma (kockázva)
  • 1 db jalapeño chili paprika (magozva és nagyobb darabokra vágva)
  • 6 gerezd fokhagyma (apróra vágva)
  • 2 teáskanál kömény
  • 2 teáskanál oregánó
  • ½ citrom leve

 

roma_2016_215.JPG

Főzés:

  1. Először 2 marhahúsleves kockából alaplevet készítettem. Amíg az alaplé felforrt, kimagoztam a szárított chili paprikákat és nagyobb darabokra vágtam (a jalapenjot nem kellett mert az már kis karikákra vágva volt az üvegben). Mikor végeztem a paprikákkal, egy lábosba tettem őket, ráöntöttem a forró marhahús alaplevet és 20 percet állni hagytam, hogy a paprikák megpuhuljanak.

  2. Amíg a paprikák puhultak, addig felkockáztam a húst és a hagymát. A húst megsóztam, megborsoztam és beleforgattam a rizslisztbe. Ezt követően egy kevés olajat melegítettem egy serpenyőben és 2-3 perc alatt (két részletben) barnára pirítottam a húst. Azzal nem foglalkoztam, hogy valahol még kicsit nyers maradt, mert később még úgyis megfőzzük. Figyeljünk mert könnyen odaég a hús. A pirításhoz egy nagyobb serpenyőt választottam, mert így jobban szétterült benne a hús, illetve ebben terveztem végül készre főzni az ételt. A megpirított húsokat félretettem egy tálba.

  3. A marha alaplében puhuló chili paprikákat turmix géppel összedaráltam.

  4. A “húsos” serpenyőben enyhén barnára pirítottam a hagymát és hozzáadtam a reszelt fokhagymát, az oregánót és a köményt. Mindezt kb 1 percig kevergettem mielőtt hozzáadtam a pirított húst. A turmix gépben lévő szószt egy apró lyukú szűrőn keresztül átpréseltem a serpenyő fölött, a szűrűben visszamaradt rész ment a kukába (pedig finom illata volt).

    chili_colorado_3.jpg
  5. Az így összeállt ételt először közepes hőmérsékleten (értsd: kicsit bugyogjon) lefedve kb 40-50 percig főztem. Igazából az idő nem számít csak az, hogy a hús puha legyen (a marhához sok idő kell, nekem is több kellett volna). Amikor már úgy láttam, hogy a hús majdnem kész, akkor levettem a tetejét, lejjebb vettem a hőmérsékletet és pörkölt állagúra sűrűsítettem. Mielőtt levettem a tűzről, még belefacsartam a citrom levét és pár percig főztem.

    chili_colorado_4.jpg
  6. A köretet nem bonyolítottam túl: rizs.

 

Összefoglalás (7/10 pont):

Ízlett! Bár teljesen őszintén mást vártam, más ízt képzeltem el a névhez és a hús is rágós lett, mert nem főztem elég sokáig, de összességében elégedett vagyok az eredménnyel. A várakozásom ellenére  az étel kellemesen csípős lett, pedig az első falat előtt minden lehetséges “tűzoltási” módszert végigpörgettem a fejemben (víz, tej, kenyér stb.) Érdekes volt elkészíteni ezt az ételt, marhahússal ritkán dolgozom, chili paprikával eddig még nem volt dolgom, illetve élveztem a főzést megelőző ötletelést, keresgélést.

Ami felkerült a kívánság listámra az az elején kiesett Chili con carne recept és ha legközelebb chilis ételt készítek akkor az Chile Verde lesz.

Az eheti kihívásban a felkészülés és beszerzés nettó 9 órát, az étel elkészítése kb. 2 órát vett igénybe (2,5 kellett volna). Az összköltség 6.400 Ft (3.800 Ft alapanyag + 2.600 Ft hús).

 

Értékelések:

  • Bájos segítőm: Az étel nem volt csípős csak annyira tett hozzá, hogy élvezhető volt az étel. Néhány hús darab kicsit viszont rágós maradt, az egészet még kellett volna főzni egy kicsit: 8/10

  • SaKó (vendég értékelő):A szósz tökéletes állagú volt, bármely magyar marhapörkölt megirigyelte volna a színét és teljesen sima állagát. A hús bár nem volt rágós, én még főztem volna kicsit, hogy omlósabb legyen, annak ellenére, hogy az ételnek ez talán nem is volt célja. a Chile Colorado nem volt túl csípős, így a csípős ételeket kevésbé szeretők is könnyen megbírkóznának vele, a szósz pikáns íze tökéletesen harmonizált a marhával. 8/10

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://meatchallenge.blog.hu/api/trackback/id/tr6512114111

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása