Meat Challenge

Minden héten random hús + random konyha

MeatChallenge: Wuxi oldalas (wu xi rou gu tou)

2017. február 14. 07:43 - MeatChallenge

6. hét: sertés oldalas + kínai konyha

Az eheti sorsolás révén maradtam a Távol-keleten és az indonéz után egy, talán mindenki számára ismert,konyhával ismerkedtem meg: a kínaival. Mindenkinek van tapasztalata vagy legalább elképzelése a kínai ételekkel kapcsolatban, így nekem is. De ezeket most félre kellett tennem és nyitottan belevágni ebbe a kihívásba. Attól nem féltem, hogy nem találok majd receptet, hiszen hatalmas ország, színes kultúrával, viszont a korábbi visszajelzések alapján jobban figyelnem kellett a hús állagára, illetve a fűszerezésre, főleg ha csípősről van szó. A hús a sertés oldalas, a konyha pedig a kínai. Lássuk…
wuxi_0.jpg

Felkészülés

Szerda - péntek

Kicsit reménykedtem benne, hogy a kínai konyhát a kacsa mellé kapom majd, hiszen akkor elkészíthettem volna a híres pekingi kacsát, deee NEM. És ez a szép ebben a kihívásban, ettől lesz ez valóban egy kihívás. A sertés oldalas egy ismert, de szerintem nem egy túl gyakran használt hús. Ezt tapasztaltam a kínai konyhánál is, amikor a receptet kerestem. Nem is a receptek mennyiségével vagy minőségével volt a gond, hanem a variációk számával, mivel azok néhány típusú étel köré csoportosultak: fekete bab szószos, édes-savanyú és a kettő közötti átmenetek. Az elején eldöntöttem, hogy valami egyszerű, de itthon nem túl közismert ételt szeretnék készíteni, ezért az édes-savanyú oldalast (bár sokáig a kalapban volt) végül elvetettem. A fekete bab szószos oldalas hozta a “tradícionális étel” elvárásokat, mégis elvetettem, azt pontosan már nem tudom miért. Végül rátaláltam a wuxi oldalasra, kínai nyelven (remélem) 無錫排骨, ami a kelet-kínai Jiangsu tartomány Wuxi városáról elnevezett étel. Pusztán szimpátia alapján ezt választottam.

Mivel eldőlt az étel, sőt még konkrét név is tartozott hozzá, ezért célzott és hatékony google/youtube kereséseket tudtam csinálni. Találtam is egy jó recept videót, aminek kifejezett előnye volt az angol nyelv! (Xiao's Kitchen). Végig néztem az alapanyagokat és konstatáltam, hogy ezek beszerzésével nem lesz probléma, főleg mivel a szokásos beszerzési helyem erős ázsiai fronton. Ezen a héten is vendégségben főztem, ezért a mennyiségeket úgy kellett beállítanom, hogy mindenki jól lakjon (ha ízlik nekik), illetve hogy a lehető legtöbbet elhasználjam a nagy tételben megvásárolható alapanyagokból. A fűszerek elállnak, de volt közöttük romlandó is.

Pénteken indulás előtt elintéztem a különlegesebb hozzávalók beszerzését. Amire nem számítottam, azaz egyes hozzávalók ára volt. A vörösbab pasztából egy doboz 1.890 Ft volt (juj!), de a kínai főzőbor kb. 1.100 Ft-os ára is sok volt, ahhoz képest, hogy 3 teáskanál kell belőle.   

Szombat

A húst és a zöldségeket már vendégségben, a közeli város piacán szereztem be. A sok recept videóban, amit megnéztem egy közös volt, hogy a húst mindig darabokra vágják. Ez azért a sertés oldalas esetében nem egyszerű dolog, ezért megkímélve magamat sok percnyi káromkodástól, az oldalast a hentesnél hosszában félbevágattam.

 

Elkészítés

Hozzávalók (4-6 fő)

  • 1,7 kg sertés oldalas
  • 6 szál újhagyma
  • 8 gerezd fokhagyma
  • 3 evőkanál kínai főzőbor (érdekesség + helyettesítő termékek)
  • 3 evőkanál sötét szója szósz
  • 6 evőkanál vörösbab püré
  • 1,5 teáskanál szegfűszeg
  • 1,5 teáskanál édeskömény
  • 3 szál/db fahéj
  • 3 db csillagánizs (szerintem 2 db is elég)
  • 1 tömb pálmacukor (kb. 50g)
  • gyömbér (recept szerint 3 cm, de ezt sosem tudom értelmezni)

wuxi_1.jpg

Főzés

  1. A húst a csontok mellett elvágva nagyobb kockákra vágtam (a hentesnél már hosszában félbe vágattam). A húsokat addig főztem (kb. 10 perc), amíg kívülről fehérek nem lettek, utána kimertem és egy tálban pihentettem őket. Tanulva a korábbi hibákból, már itt elkezdtem sózni az ételt.
    wuxi_3.jpg
  2. Amíg a hús pihent, felvágtam az újhagymát, a gyömbért és a fokhagymát.  Egy nagy edényben / wok serpenyőben felforrósítottam 5-6 evőkanál olajat és beletettem a húsokat. Az enyhén megpirított húsokhoz hozzáadtam a felvágott zöldségeket, a főzőbort és a szója szószt, majd így sűrű kevergetés mellett 1-2 percig hagytam pirulni őket. Az egészet áthelyeztem egy nagy edénybe és felöntöttem kb 3 liter vízzel (utólag lehet ez egy kicsit sok volt). Megjegyzés: itt akadtak nehézségek, ugyanis nem állt rendelkezésem olyan serpenyő, amibe 1,7 kg oldalas belefért volna, úgy hogy utána vízzel is fel kellett még öntenem. Ezért először egy lábosban kezdtem el sütni a húsokat, viszont abban nem tudtam rendesen megkeverni.

  3. A forrásban lévő vízbe beletettem a fűszereket (szegfűszeg, édeskömény, csillagánizs, fahéj, pálmacukor) valamint a vörösbab pürét és ismét megsóztam. Visszavettem a hőmérsékletet és 1 órán keresztül lefedve főztem a húsokat.
    wuxi_2.jpg
  4. Egy óra múlva levettem a fedőt, ellenőriztem a húsokat és magasabb hőmérsékleten forralni kezdtem a levet, hogy besűrűsödjön. Amikor úgy láttam, hogy a húsok elkészültek, akkor kimertem őket egy tálba nehogy szétessenek, illetve így gyorsabban (szerintem) besűrűsödik a lé.

  5. Sokáig, naaaagyon sokáig sűrűsítettem a levet (ezért gondolom, hogy sok volt a víz az elején), ha jól néztem az órát, akkor kb 1,5 órán keresztül!

  6. Amikor a szósz már majdnem készen volt, visszatettem a húsokat és pár percig még a tűzön hagytam az ételt.

  7. Az órára pillantva ebéd helyett inkább uzsonna lett… (9:30 - 13:45)  

 wuxi_4.jpg

Összefoglalás (9 /10 pont):

Max pontot soha nem adok magamnak és most is az időzítés miatt megérdemlem a pont levonást, de ezen kívül büszke vagyok magamra. Minden alapanyag + fűszer megvolt és ami fontosabb az arányokat is sikerült eltalálnom, a hús nagyszerű állagú volt. Ha újra csinálnám, akkor talán a csillagánizsból kevesebbet tennék bele (3 helyett csak 2 db).

Ami felkerül a kívánságlistámra, az édes-savanyú csirke/oldalas és természetesen a pekingi kacsa.

Az eheti kihívásban a felkészülés és beszerzés nettó 3 órát, az étel elkészítése kb. 4 órát vett igénybe. Az összköltség 9.800 Ft (kb. 6.700 Ft alapanyag + 3.100 Ft hús).

Értékelés:

Bájos segítőm: A wuxi oldalas a kínai konyhával kapcsolatos elképzeléseim szerint készült. A hús és a szósz is jól sikerült. Az oldalas omlós volt, a szósz "kínai mártásossá" sűrűsödött. Az időzítéssel akadt egy kis probléma. 9/10 pont

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://meatchallenge.blog.hu/api/trackback/id/tr4312250446

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása