Meat Challenge

Minden héten random hús + random konyha

MeatChallenge: Finn húsgolyók (Lihapullat)

2017. április 17. 22:13 - MeatChallenge

15. hét: Sertés comb + finn konyha

Erre a hétre a finn konyha és a sertés comb párosa jutott. Finn-magyar történelmi/nyelvi kapcsolatokat nem kell külön ecsetelni. Lássuk, hogy a konyhában is felfedezhetőek-e a közös gyökerek.
finn_0.JPG

Felkészülés

Szerda-csütörtök

A keddi sorsolásnál már figyelembe kellett venni, hogy az arra a hétre tervezett ételt már pénteken el kellett készítenem, mivel szombaton olyan egész napos programon kellett részt vennem, ami után a vasárnap is kiesett. Hús szempontjából bájos segítőm maradt a sertés vonalon és a sertés combot választotta. Megkímélt attól, hogy egy bonyolultabb húst kelljen elkészítenem kapkodva. Viszont a finn konyha egy érdekes választás lett. Korábban csak a svéd konyháról hallottam valamit (hála az IKEA-nak), de erről a konyháról még sosem. A finn konyhával kapcsolatos információ morzsák biztatóak voltak, mivel Finnországban a sertés a legnépszerűbb hús fajta (33.5 kg/év/fő 2005-ben - wikipedia). Ezt olvasva azt gondoltam, hogy százával találok majd jobbnál jobb finn sertés étel recepteket, ennek ellenére meglepően keveset találtam.

Az első étel, ami mellett letettem a voksomat a Rössypottu volt. Ezt az ételt egy sertés pörköltnek írták le, sajnos azonban amikor jobban utána kerestem ennek az ételnek, akkor derült ki, hogy ez inkább egy levesszerűség (gulyás leves). A másik találat a húsgolyók voltak, de ezt többször elvetettem, majd ismét visszatértem hozzá. A habozás oka a "híres" svéd húsgolyókkal való hasonlóság volt, ám végül meggyőztem magam és ez az étel lett ezen a héten a befutó (kiinduló recept). A recepttől annyiban tértem el, hogy csak sertés húst használtam. Nem egy bonyolult étel, csak macerás elkészíteni.

A bevásárlást a lehető leggyorsabban megoldottam, mert a péntek munkaszüneti nap volt. Darált húst a hentesünknél, minden más hozzávalót pedig a közeli boltban vettem meg. A gouda sajt volt az egyetlen hozzávaló, ami problémát okozhatott volna, de szerencsére (bár nem elsőre) ezt is találtam. 

Elkészítés

Hozzávalók (4 fő ~30 db golyó)

  • 0,5 kg darát sertés comb
  • 75 g vöröshagyma
  • 100 g gouda sajt
  • 100 ml tej
  • 1 db tojás
  • 2 szelet kenyér (közepes)
  • 0,5 teáskanál szegfőbors
  • 2 teáskanál bors
  • 180 ml hús alaplé
  • 120 ml tejszín
  • 60 g vaj
  • 4 evőkanál liszt (+ a gombócokhoz)
  • petrezselyem (kb 2 teáskanál szárított)
  • só (kb 1 teáskanál) 

finn_1.JPG

Főzés

  1. A kenyeret meleg tejbe áztattam, majd félretettem. A húst, a hagymát, a tört borsot/szegfűborsot, a lereszelt sajtot, a tojást, a petrezselymet, a sót és a tejbe áztatott kenyeret összeöntöttem egy tálban és jól összekevertem (majd gyúrtam). 
    finn_2.JPG
  2. Mielőtt neki láttam megformázni a kis gombócokat, felraktam főni a szószt. Ehhez egy edényben felmelegítettem a vajat, majd hozzáadtam a lisztet és sűrű kevergetés mellett 1-2 perc alatt egy rántást készítettem. Hozzáöntöttem  a hús alaplevet és egy kézi habverő segítségével csomó mentesre kevertem. Megvártam amíg felforrt, majd a tejszínt is hozzáadtam, összekevertem, majd visszavettem a hőmérsékletet és néha-néha megkavarva 40 perc alatt besűrítettem. Félidőben igazítottam az ízén egy kis sóval.
    finn_4.JPG
  3. Ahhoz, hogy kb. ugyanakkora gombócokat tudjak csinálni, egy fagylalt kiszedőt használtam az adagoláshoz. A kis golyókat egy lisztes nyújtó deszkán formáztam meg.
    finn_3.JPG
  4. Mikor készen lettem az összes golyóval, egy serpenyőben bő olajat melegítettem, majd kisütöttem a húsgolyókat.
    finn_5.JPG
  5. A kész finn húsgolyókat krumplipürével és a szósszal tálaltam. 

Összefoglalás (9/10)

Az előző hét kicsit kudarcos főzése után jól esett egy kis sikerélmény. A húsgolyók finomak és szaftosak voltak. A sajtot annyira nem lehetett kiérezni, de elhiszem, hogy hozzátett valamit az ízéhez. A szósz sajnos egy kicsit híg maradt, még 10-15 perc sűrítést elbírt volna. Most el kell mennem az IKEA-ba és összehasonlítani azzal, amit ott árulnak. 

Ami felkerült a kívánságlistámra az a Rössypottu.

Az eheti kihívásban a felkészülés és beszerzés nettó 2 órát, az étel elkészítése is kb. 2 órát vett igénybe. Az összköltség 1.700 Ft (kb. 900 Ft alapanyag + 800 Ft hús).

Értékelés

Bájos segítőm: A húsgolyó és a hozzátartozó szósz nagyon jóízű lett. Nem gondolom, hogy ez egy igazán nagy kihívást jelentő, bonyolult étel volt, ezért csak 8/10 pontot adok.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://meatchallenge.blog.hu/api/trackback/id/tr8412433131

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása