Meat Challenge

Minden héten random hús + random konyha

MeatChallenge: Rib eye steak vörösboros szósszal

2017. április 03. 23:02 - MeatChallenge

13. hét: Marha magas hátszín + francia konyha

Ez a hét igazi csemege volt: a híres francia konyha, finom steak hússal párosítva. Mondhatnám, hogy a tökéletességre törekedve még egy steak sütő tanfolyamra is elmentem, de ezt inkább a szerencse hozta így. A francia vörösboros mártás és a steak kiváló párosítás! Figyelem, rövid blog bejegyzés!
francia_0_ver1.jpg

Felkészülés

Szerda – szombat

Elsőre le sem esett, csak miután egy kicsit utána néztem, hogy bájos segítőm erre a hétre a 4 fő steak hús egyikét választotta. Végre jöhetett a steak sütés! Habár a hús pontos meghatározása marha magas hátszín, mégis inkább rostélyosnak (henteseknél) vagy “rib eye”-nak (éttermek) ismerjük. Hogy miért nem aggódtam azon, hogy most fogok először egy ilyen drága húst elkészíteni? Azért, mert pontosan előtte való napra voltam befizetve egy steak sütő tanfolyamra! (Véletlen a hús választás? Állítólag igen… :-)) A  tanfolyamon megmutatták, hogyan, miből kell finom steak-et sütni, illetve ami a lényeg, ott el is készítettem az elsőt, persze felügyelet mellett. Nos, ezt a 12 órás tudást kellett használnom a kihíváshoz. Easy!

Vasárnap

Viszont, amin többet görcsöltem, az a franciasága az ételnek. Hogyan lesz egy steak francia? Elsőre alig találtam valamit, de aztán úgy belelendültem, hogy a végére 6-7 receptem is volt, amiből választhattam. Azonban a beszerző túra startja előtt még mindig nem tudtam, pontosan milyen ételt szeretnék készíteni, csak abban léptem előre, hogy a szósz adja majd a franciaságot. Miután az első hentesnél lyukra futottam a nyitvatartással, leültem egy padra és elvégeztem a "most-vagy-soha" guglizást. Eredmény: vörösboros szósz (bordelaise szósz). A vörösboros szósszal csak annyi volt a probléma, hogy az egyik fő összetevője a demi-glaze (“mártás”), aminek az elkészítési ideje általában 12-24 óra(!). Ennyi időm pedig 2 nappal korábban sem lett volna. Addig-addig keresgéltem, amíg rá nem akadtam egy “instant” demi-glaze receptre, amivel 2 óra alatt el lehetett készíteni azt. Ez volt az a pont, amikor megnyugodtam, mert tudtam, hogy lesz értékelhető étel az asztalon.

Most már megvolt a recept, csak a hozzávalókat kellett gyorsan megvennem. A hús beszerzésre előző nap kaptam egy tippet, mégpedig magyar angus marhára, ami vákumfóliázva megtalálható a legnagyobb magyar hipermarket lánc polcain. Nem bíztam semmit a véletlenre és legnagyobb (budaörsi) egységbe mentem. Szerencsére meg is találtam a prémium húsok között, sőt mivel szeletenként lecsomagolva árulják, ezért még válogathattam is. A többi hozzávalót is 15-20 perc keringés után összegyűjtöttem, fizettem és irány haza.

Elkészítés

Hozzávalók (2 fő)

Steak + köret

  • 2 db ~20 dkg-os rib eye (marha magas hátszín / rostélyos)
  • 3 db nagy sütnivaló (sárga) krumpli
  • 2 teáskanál rozmaring (inkább 3 szál friss)
  • 2 gerezd fokhagyma
  • 12 evőkanál olíva olaj
  • 30 dkg reszelt sajt
  • bors

Vörösboros szósz ("2 órás")

    • 50 g répa
    • 50 g zeller
    • 50 g + 100g (demi-glaze) vöröshagyma (inkább mogyoróhagyma)
    • 2 x 30 g vaj
    • 30 g liszt
    • 1 + 1 teáskanál szárított kakukkfű
    • 2 teáskanál szárított petrezselyem
    • 2 x 8-10 db egész bors
    • 1250 ml marha alaplé (kár hogy én csak 1000 ml-t tettem bele...)
    • 120 ml száraz vörösbor
    • kimaradt: marha csontvelő - erről elfeledkeztem...

francia_1.jpg

Főzés

  1. Krumpli köret: A krumplikat 0,5 cm-ként bevagdostam, majd elkészítettem a tölteléket úgy, hogy egy tálban összekevertem az apróra vágott fokhagymát, a rozmaringot, az olíva olajat és a sajtot, végül megsóztam. A tölteléket beletöltöttem a vágatokba és egy kicsit raktam a tetejére is. A krumplikat egy 200 Co-ra előmelegített sütőben kb 75 perc (de ez krumplitól és sütőtől erősen függ) alatt megsütöttem. Kicsit előbb kész lettem vele, ezért a végén vissza vettem 50 Co-osra  a sütőt és abban tartottam tálalásig melegen.

  2. A szószhoz először el kellett készítenem az egyik fontos hozzávalóját a demi-glaze-t. Ez egy önmagában is fogyasztható szósz, főleg vörös húsok mellé, de több más szósznak is az alapanyaga. A demi-glaze-hoz először vajon (1x 30g) megpirítottam a felkockázott hagymát, répát és zellert, majd amikor a hagyma már elkezdett barnulni, akkor hozzáadtam a lisztet és addig pirítottam, amíg a liszt egy kicsit bebarnult (vigyázz leégés veszély).
    francia_5_ver2.jpg
  3. Mikor a liszt kicsit bebarnult, hozzáadtam a marha alaplé ⅗-ét, kb 7,5 dl-t, illetve a fűszereket (egész feketebors, kakukkfű, petrezselyem) és visszavettem a hőmérsékletet. Kb 15-20 perc múlva (amikor elvesztette nagyjából az ⅓-át) levettem a “tűzről” és egy közepes lyukú fém szűrű segítségével átszűrtem a levet. Ami fennakadt, azt kidobtam, a szűrt levet pedig vissza öntöttem a fazékba és hozzáadtam a maradék marha alaplevet. Az egészet közepes hőmérsékleten szósz sűrűségűre főztem. Én sajnos nem a szememnek hittem, hanem az órának és már-már pudingos állagúra sűrűsítettem (50 perc). :-( A kész demi-glaze-t még egyszer átszűrtem, de most már egy kis lyukú szűrőn, így egy selymes, homogén színű végterméket kaptam. A végén nem sóztam meg, mivel azt a vörösboros szószhoz használtam fel. (Ha így fogyasztanám, akkor most állítanám be az ízét sóval.)
    francia_2_ver2.jpg
  4. Most neki álltam a vörösboros szósznak. Először is, mint a demi-glaze-nál, apróra vágtam a hagymát és vajon megpirítottam (1 x 30g). Utána a fazekat levettem a “tűzről” és hozzáadtam a mozsárban összetört feketeborsot, a kakukkfüvet és a vörösbort. Az egészet addig főztem, amíg a vörösbor majdnem teljesen el nem tűnt, majd hozzáöntöttem a demi-glaze-t és 5-10 perc alatt, sűrű kevergetés mellett, készre főztem.
    francia_3_ver2.jpg
  5. A szoba hőmérsékletű rib eye szeleteket sóztam, borsoztam és forró disznó zsírban 4 perc alatt (1-1 perc/oldal forgatással) megsütöttem, majd 50 Co-os sütőben, 2 kis kocka vajjal a tetejükön, 5-8 percet pihentettem tálalásig. Bár a 4 perces sütés végeredménye egy medium-well steak kellett volna, hogy legyen, valamiért ez medium lett. Sebaj…ezen még dolgozni kell.
    francia_4_ver2.jpg

  6. A steak-et a krumplival és a szósszal tálaltam.

Összegzés (8,5/10)

Sok pici hiba miatt nem felhőtlen az örömöm, mindenben találtam valami hibát. A krumpli kicsit sótlan lett, a steak medium lett medium-well helyett és a szósz pedig puding állagú. Ennek ellenére egy jót ettem belőle, de a mártást még egyszer tuti meg fogom csinálni, mert zavart az állaga.

Ami felkerül a kívánságlistámra...nehéz kiemelni bármit is...a francia konyháról beszélünk!.

Az eheti kihívásban a felkészülés és beszerzés nettó 3 órát, az étel elkészítése is kb. 3  órát vett igénybe. Az összköltség 7.300 Ft (kb. 3.200 Ft alapanyag + 4.100 Ft hús).

Értékelés:

Bájos segítőm: A steak pont úgy sült át, ahogy a legjobban szeretem. A hús és a szósz íze is rendkívül finom volt. Ha csak idáig pontoznék, talán meg is lenne a 10-es, de a köret nem volt az igazi. Valami sokkal franciásabb kellett volna, hogy igazán francia konyha szerinti legyen a teljes fogás. 9/10 pont

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://meatchallenge.blog.hu/api/trackback/id/tr712399173

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása