Meat Challenge

Minden héten random hús + random konyha

MeatChallenge: Hutspot és Boerenkoolstamppot

2017. január 16. 23:25 - MeatChallenge

2. hét: Kacsacomb + holland konyha

Jelentem a lelkesedés még megvan. Az első hét sikeres teljesítése után (Chile Colorado) önbizalomtól telve kértem bájos segítőmet prezentálja kihívásom következő áldozatát. Néhány óra elteltével jelzett is a telefonom...kacsacomb! Látva a lelkesedését megvártam az estét, hogy együtt sorsoljuk ki az eheti konyhát. Pörögnek a kockák...éééés...17-es szám...ő felnevetett...én leizzadtam. Holland konyha? Mi lesz ebből...
hutspot.jpg

Felkészülés és bevásárlás

Szerda - péntek:

Egy jó alvás segített megnyugodni és másnap ismét önbizalomtól telve vettem bele magam a kihívásba. A kacsacomb miatt nem izgultam, van előéletünk. Többször csináltam már és pozitív volt a fogadtatás. Igazából csak arra kell figyelni hogy ne száradjon ki (meg persze ne maradjon nyers), de önmagában is egy finom hús.

A holland konyha viszont aggasztott. Ha jól emlékszem talán gyerek koromban voltam Hollandiában, nem élnek ott rokonaim / ismerőseim, ezért gyakorlati tapasztalatokra nem tudtam támaszkodni. Maradt tehát az internet. Az első néhány óra keresgélés nem hozott eredményt, de ezalatt sok mindent megtudtam a holland ételekről (lásd: érdekességek). Lehet ezzel sokan nem értenek egyet és tájékozatlanságot kiáltanak (teljesen jogosan, hiszen az ember nem ismerheti meg egy nemzet konyhát a kanapén ülve), de az internetes keresgéléseimre alapozva  a holland konyhára 3 típusú étel jellemző: köret (stamppot, hutspot, boerenkoolstamppot, stb), “falatkák” (bitterballen,  patat, kibbeling, haring, kroketten, stb) és desszert (stroopwafel, oliebollen, poffertjes, tompouce, drop, stb). A “rookwurst” volt ez egyetlen olyan hús étel, amit egyedinek láttam. Ennél a pontnál jó ötletnek tűnt, hogy bevessem az X fűszert...de nem.

Hosszú órákat böngészve az angol nyelvű recepteket nem találtam hagyományos holland kacsa / kacsacomb ételt, ezért keresőszót váltottam (eendenbout = kacsacomb) és google fordítóval nekifutottam a holland nyelvű oldalaknak. Ez sem hozott sok eredményt, taktikát kellett váltom. Nem a húst próbáltam meg “holland módon” elkészíteni, hanem az egész ételt tettem azzá méghozzá úgy, hogy a hús mellé készítek hutspot és boerenkoolstamppot “köretet” valamint almaszószt (appelmoes).

A hutspot tulajdonképpen egy répás-hagymás krumplipüré, míg a boerenkoolstamppot ugyanaz mint a hutspot csak fodros kellel, kiegészítve egy kis pirított szalonnával. Az almaszósz roppant népszerű a holland gyerekek körében és úgy gondoltam a két sós köret mellett egy édes mártást is készítek, így mindegyik íz kombinációban kipróbálhatom a kacsát. Kacsa receptem még mindig nem volt, de végül rátaláltam egy holland kacsafarm oldalára, ahol recepteket is javasolnak a jószágok mellé (milyen praktikus). Ezzel lett is egy “holland” kacsacomb receptem!

Szombat:

A kacsacombokat vasárnap akartam megsütni, de előre meg akartam venni, hogy besózva állni hagyjam őket egy éjszakát. Elmentem a hentesünkhöz, de nem volt szerencsém. Az előző bejegyzésben már eljátszottam a gondolattal, hogy ritkább húsok esetében más hentest kell keresnem. Nos a kacsacomb nem egy különleges hús, de úgy tűnik ezt nem tartanak állandóan. Nem maradt más hátra mint vasárnap kimenni a Lehel piacra és zöldség hozzávalók mellett megvenni a kacsacombokat is.

Vasárnap:

Reggel bepattantam a fagyos autóba és irány a Lehel piac. Az első hentesnél meg is vettem a 6 db kacsacombot, majd zöldségeseknél a többi alapanyagot is, kivéve a fodros kelt. FODROS KEL! Akkor jöttem rá, hogy benéztem a google fordítót és ez nem sima kelkáposzta! Mivel volt rajtam egy kis időnyomás, hogy időben elkészüljön az ebéd, ezért pánikszerűen elkezdetem guglizni hol van nagyobb zöldséges, ahol esetleg találok fodros kelt. A pánik néhány perc után sem tűnt el, mert mint kiderült, a budapesti piacok nagy része vasárnap zárva van. A hipermarketeket meg sem próbáltam. 10 perc után volt 2 címem: Az első zárva volt, a másiknál pedig nem találtam. Így maradt a kínai kel, mint alternatíva, amit az utolsó cím közelében lévő nagyobb boltban megvettem. Miért akartam ennyire fodros kelt? Mert a recept ezt írta és a kihívásnak ez a lényege…

Elkészítés

Hozzávalók (4 fő)

Mustáros kacsacombok

  • 4 kacsacomb
  • 4 evőkanál mustár
  • kakukkfű,
  • babérlevél
  • zsír (liba)
  • 1 gerezd fokhagyma
  • só, bors

Hutspot (2 fő!)

  • 0,5 kg krumpli
  • 2-3 nagyobb sárgarépa
  • 2 vöröshagyma
  • 1,5 dkg vaj
  • bors
  • hús szaft (kacsacombból)

Boerenkoolstamppot (2 fő!)

  • 0,5 kg  kínaikel (eredetileg fodros kel)
  • 0,5 kg  burgonya
  • 1 gerezd  fokhagyma
  • 1,5 dkg vaj
  • 10 dk bacon
  • hús szaft (kacsacombból)

Almaszósz (appelmoes)

  • 8 nagy alma (lehetőleg különböző típusú, ízű almák legyenek)
  • 2 evőkanál cukor
  • 1 evőkanál citromlé
  • ¼ csésze víz
  • őrölt fahéj (opcionális)

dutch_1.jpg

Főzés:

  1. A kacsacombok mind a két oldalát egy serpenyőben barnára sütöttem és egy tepsibe tettem őket. Mind a két oldalukat megsóztam és megborsoztam, a tetejére szórtam a kakukkfüvet és mellé tettem a babérlevelet. Lefedve a 190 - 200 fokos sütőbe tettem 90 percre.

  2. Miközben a kacsacombokat készítettem elő bájos segítőm besegített egy kicsit a zöldség pucolásba, mert rosszul álltam az idővel (talán ezzel nem avatkozott be nagyon a kihívásba).

  3. Hutspot: A megpucolt krumplit, sárgarépát és hagymát felvágtam és egy lábosban addig főztem őket, amíg meg nem puhultak. Utána teljesen leöntöttem róla a vizet, krumplinyomóval összetörtem, majd hozzáadtam a vajat, valamint egy kis sót és borsot. Hogy fokozzam az ízhatást adtam még hozzá a kacsacombok szaftjából is.

  4. Boerenkoolstamppot: A kel leveleit letépkedtem, majd alaposan megmostam őket. A levelekről levágtam a zöld részét, a belső fehér részt eldobtam. A zöld részét apróra vágtam és a felkockázott krumplival puhára főztem. Menet közben hozzáadtam az összetört fokhagymát, illetve egy kis sót is. Amíg a fazékban főttek az alapanyagok egy tepsibe helyeztem a bacont és a sütőben ropogósra pirítottam. Mikor megfőtt a kel és krumpli, teljesen leöntöttem róla a vizet,  krumplinyomóval összetörtem, majd hozzáadtam a vajat, valamint ízlés szerint sót és borsot. A megpirított a bacont felaprítottam és belekevertem a pürébe.

    dutch_3.jpg
  5. Almaszósz (appelmoes): Az almákat meghámoztam, kockákra vágtam és fél liter vízben főzni kezdtem. Az elején hozzáadtam a 2 evőkanál cukrot is. Addig főztem az almákat, amíg elkezdtek maguktól szétesni, ekkor egy kézi habverővel kevergetve rásegítettem, hogy szósz állagú legyen (kicsit darabos szósz). A végén adtam hozzá egy kis fahéjat és citromlevet.

  6. Mikor a hús már majdnem készen volt (mint kiderült még nem), akkor levettem a fedelet, megkentem mustárral és grill funkción 10 perc alatt készre sütöttem.

  7. Végül a kacsacombokat egy tányérra helyeztem és mellé tettem 1-1 kanál hutspot-ot és Boerenkoolstamppot-ot.

  8. A végén tűnt fel, hogy az almaszószt teljesen feleslegesen csináltam, mert abszolút nem megy a mustáros csirkéhez! Úgyhogy most van kb 1 liter almaszószom, amivel nem tudom mit kezdjek...

dutch_2.jpg

 

Összefoglalás (6/10 pont):

Nem vagyok elégedett a teljesítményemmel! Azt gondolom nem volt egy egyszerű feladat, mert a holland nem a legközismertebb konyha, de sajnos nem gondolom, hogy sikerült ezen a héten “holland kacsacombot” készítenem. Ha az egyes részeket nézem, akkor sem jobb a helyzet. Az első kapufa az almaszósz, amit feleslegesen csináltam. A két köret, amiknek "hollandá" kellett volna tennie az ételt nekem kicsit íztelen volt és mire tálaltam már langyos is. A kacsacomb önmagában jó ízű volt, igaz ezt is süthettem volna még, hogy omlósabb legyen.

Ami felkerült a kívánság listámra az a stroopwafel, de az édességek nem az én asztalom, úgyhogy ezt majd bájos segítőmre bízom.

Az eheti kihívásban a felkészülés és beszerzés nettó 10 órát (google fordítós keresések…), az étel elkészítése kb. 1 óra 45 perc vett igénybe (+30 perc kellett volna a hús miatt). Az összköltség 4.550 Ft (1.700 Ft alapanyag + 2.850 Ft hús). 

Értékelés:

  • Bájos segítőm: A holland konyháról korábban nem hallottam, nem tudtam mire számítsak, nem voltak elvárásaim. A köretek jóízűek voltak, illettek a húshoz. A hús finom volt, de állaga nem volt tökéletes, nem volt elég omlós. 7/10

  • SaKó (vendég értékelő): A kacsacomb finom volt, bár több fűszert is elbírt volna. A köret végre nem az unalmas törtkrumpli/krumplipüré volt, amely általában a szokott lenni, hanem annak egy kicsit "felturbózott változata. A sárgarépával kevert krumplibüré is jó volt, de a kelkáposztás, baconös krumpli egyenesen remek volt. A kacsára sajnos csak 6/10-et tudok adni, a köret viszont 9/10-es volt nekem.
Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://meatchallenge.blog.hu/api/trackback/id/tr6612131957

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása