Meat Challenge

Minden héten random hús + random konyha

MeatChallenge: Ayam Goreng Kalasan és Sambal Bajak

2017. február 06. 23:56 - MeatChallenge

5. hét: Csirkecomb + indonéz konyha

A kihívás 5. hetére azzal a tudattal fordultam rá, hogy a következő ételt nem a hazai pálya biztonságában kell elkészítenem, hanem vendégségben. Ez külön nehezítő körülmény volt. Bájos segítőm is láthatóan segíteni akart nekem, illetve jobban ismerte a házigazdák ízlését, ezért maradt a a csirke vonalon és a csirkecombot választotta erre a hétre. Nem volt más hátra, mint kisorsolni kulináris kalandozásunk következő állomását. Pörögtek a kockák, gyors fejszámolás, gyors ellenőrzés, gyors “adjuk össze azért számológéppel is”... a végeredmény pedig az indonéz konyha. HŰHA! Lássuk mi lesz ebből.

indonez_0.jpg

Felkészülés

Szerda-csütörtök

Az indonéz konyhát, sőt az egész ázsiai konyhát alig alig ismerem. Mindössze a kínai gyorséttermes “cilis kaca”, egy szörnyű indiai éttermi élmény és egy sushi készítő tanfolyam révén kerültem kapcsolatba a világ azon felével (ebből is levezethető miért is vágtam bele ebbe a kihívásba). Abban azonban biztos voltam, hogy most valami merőben mást fogok készíteni, mint eddig.

Az interneten rengeteg forrás van indonéz ételekről, így viszonylag könnyen találtam csirkés ételt is. Amit igazán érdekes volt látni, hogy a holland konyha kapcsán korábban már említett gyarmati hatások (Holland Kelet-indiai Társaság) az internetes keresésekben is visszaköszönnek. Voltak olyan keresőszavak, amire az első 5 találat holland oldalra vezetett. A választásnál figyelembe kellett vennem a vendéglátók ízlésével kapcsolatos iránymutatásokat is, ezért egy sült csirkecombos recept lett a befutó: ez az Ayam Goreng.

Eddig nem volt túl bonyolult a dolog, de mivel Indonézia egy sok szigetből álló ország, ezért természetesen ezt az ételt is el lehet készíteni különböző módokon (Padang, Sundanese, Jakarta, Kalasan, Kremes, Penyet). Gyorsan átfutottam a szükséges alapanyagokat éééés….ez nem segített a döntésben, ezért random kiválasztottam egyet. Na jó nem teljesen random, hanem azt a verziót, amihez először találtam értelmezhető receptet. Itt most tényleg az értelmezhetőn van a hangsúly, mivel az indonéz → magyar google fordítás a honlapon (ami eddig többé-kevésbé működött) most nagyon vicces eredményeket hozott. Mivel a receptek néhány kulcs momentumát egyáltalán nem tudtam kihámozni a fordításból, ezért neki álltam keresni videókat, hátha abból majd egyszerűbb lesz. Találtam is pár indonéz nyelvű videót, amiből már kezdett összeállni a folyamat, de voltak olyan alapanyagok, amiket nem ismertem fel képről...persze, mert addig azt sem tudtam, hogy léteznek! Szerencsére végül rátaláltam egy olyan főzős vlogra, ahol van (többnyire) angol felirat.

A csirke recept tehát összeállt, de a keresgélésem során sokszor láttam ezt az ételt egy másikkal párosítva, ami arra ösztökélt, hogy azt is csináljam meg. Ez lett a Sambal Bajak, ami egy érdekes édes-chilis szósz. A főzős vlogon szerencsére erre is volt egy recept, úgyhogy már csak pár célzott keresés bizonyos alapanyagokra (tamarind, galang) és indulhatott is a bevásárlás.

Ami nagyon érdekes volt, hogy az amatőr videókon az alapanyagokat egy nagy mozsárban törték össze egy fura - valamire nagyon hasonlító - eszközzel (indonéz nyelven: cobek és ulek ulek), de olyan alaposan, hogy a végén egy paszta lett belőle. Mint kiderült, ez az egyik alap eszközük a konyhában és szinte minden főzésnél használják.

Péntek

Mivel a különlegesebb fűszereket csak Budapesten lehet kapni, ezért mindenképpen el kellett intéznem a bevásárlást, mielőtt nekiindultunk a hétvégének. Munka után az első utam a jól bejáratott fűszeres boltba vezetett, amiben megint csak nem kellett csalódnom, mert mindent találtam, ami kellett. Persze galang csak por formában volt (eredetiben olyan mint a gyömbér) és lime levélből is szárítottat tudtam venni, de örültem, hogy egyáltalán kaptam mindent.

A hússal nem kellett foglalkoznom, mert leadtuk a rendelést a házigazdáknak.

 

Elkészítés

Hozzávalók (4 fő)

Ayam Goreng Kalasan

  • 6 csirke alsócomb (+ 2 egész comb)
  • 1 teáskanál őrölt galang
  • 4-5 db szárított lime levél
  • 2-3 db babérlevél
  • 4 dl kókusztej
  • 1 db citrom
  • 4 gerezd fokhagyma
  • étolaj
  • (szódabikarbóna)

Sambal bajak

  • szárított chili paprika - 50 g kiszerelés (eredeti: friss chili paprika)
  • 3 teáskanál tamarind (1 teáskanál paszta feloldva 1,5 dl vízben)
  • 1 teáskanál garnélarák paszta
  • 1 teáskanál őrölt galang
  • 4-5 db szárított lime levél
  • 3 db paradicsom
  • 8 gerezd fokhagyma
  • 2 db lilahagyma
  • 50 g pálmacukor (eredeti: barna cukor)
  • étolaj

indonez_1.jpg

 

  1. A sambal bajak-kal kezdtem, mert annak kell idő, hogy besűrösödjön. Első lépésként nagyobb darabokra vágtam a paradicsomot, a fokhagymát és a lilahagymát, illetve a chili paprikát, majd egy edényben puhára főztem őket. Vigyázzunk mennyi chilit rakunk bele! (A fenti mennyiségtől nagyon csípős lesz, én utólag csak az ⅓-át raknám bele) A forró vízből kimertem 1,5 dl-t egy csészébe, feloldottam benne a tamarind pasztát és félretettem. Miután megpuhult minden, leturmixoltam a megfőtt zöldségeket.
    indonez_2.jpg
  2. Egy serpenyőben felforrósítottam 2-3 evőkanál olajat, majd beledobtam a garnélarák pasztát és addig pirítottam gyors kevergetés mellett, amíg apró darabokra nem esett. Még beletettem a galang örleményt és a lime levelet is és 1-2 percig együtt kevergettem őket a forró olajban. Utána beleborítottam az összeturmixolt zöldségeket a serpenyőbe és kicsi lángon elkezdtem besűrűsíteni.

  3. Kb. 10 perc után, mikor már kicsit sűrűbb lett, hozzáadtam a 3 teáskanál tamarind levet és a pálma cukrot (nem egészben). Időnként megkevergetve kb 1 óra alatt besűrítettem a mártást.
    indonez_4.jpg
  4. A megnyúzott csirkecombokat meglocsoltam egy citrom kifacsart levével, majd kicsit megsóztam őket. A kókusztejet eközben felhígítottam vízzel, hogy kb 1,5 liter legyen.

  5. A fazékban felforrósítottam 2-3 evőkanál olajat, beledobtam a zúzott fokhagymát, a galang örleményt és a lime levelet és 1-2 percig kevergettem a forró olajban, majd beletettem a fazékba a csirkecombokat. Felöntöttem a kókusztejes vízzel és hozzáadtam a babérlevelet.

  6. Felforraltam az egészet és hagytam főni a csirkecombokat 45 percen keresztül. ITT FELEJTETTEM EL HOZZÁADNI A SÓT ÉS A SZÓDABIKARBÓNÁT.
    indonez_3.jpg
  7. Miután megfőttek a csirkecombok kiszedtem és félreraktam őket pár percre. Egy serpenyőben felforraltam annyi olajat, hogy kb ⅓-ig lepje el a húsokat és ropogósra pirítottam a csirkecombokat.

  8. A csirkecombokat rizzsel és a sambal bajak-kal tálaltam.
    indonez_5.jpg

 

Összefoglalás (7/10 pont):

A hús állaga szerintem kiváló lett, előfőzve, majd kisütve kívül ropogós lett, belül pedig zamatos. Az étel összességében viszont kicsit csalódás volt. Persze sokat rontott a dolgon, hogy a csirkecombok főzésénél nem adtam hozzá a sót, így sótlan lett a hús, de a hozzávalók alapján különlegesebb ízt képzeltem el. Emellett a túl sok chili miatt nagyon erős lett a sambal bajak, ami nálam még elmegy, de a többi vendégnél, már súrolta az élvezhetetlen szintet.

Ami felkerül a kívánságlistámra, az a csirke satay.

Az eheti kihívásban a felkészülés és beszerzés nettó 6 órát, az étel elkészítése kb. 2,5 órát vett igénybe. Az összköltség 6.500 Ft (kb. 5.500 Ft alapanyag + 1.000 Ft hús).

Értékelés:

Bájos segítőm: A csibe comb állaga kifogástalan lett, de nagyon sótlan. A szószban a chili túl sok volt, teljesen elnyomta a többi egzotikus fűszer izét. Mivel csak az enyhén csípős ételeket szeretem, a heti pontszámom: 5/10

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://meatchallenge.blog.hu/api/trackback/id/tr9312189718

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása